marți, 11 aprilie 2017

Schitul Closca- In Sfanta si Marea Luni


"Cămara Ta, Mântuitorul meu, o văd împodobită, şi îmbrăcăminte nu am, ca să intru într-însa. Luminează-mi haina sufletului meu, dătătorule de lumină, şi mă mântuieşte."
Eram acum cativa ani la Rohia cand am auzit acesta cantare. O citisem desigur la slujba miezonopticii dar nu-i intelesesem profunzimea.
Cand am inteles m-am inspaimantat!
Anul acesta, asa a randuit Dumnezeu, am fost pentru a doua denie, cea de luni, la Schitul Closca. Impreuna cu cativa tineri , fii duhovnicesti de-ai parintelui.
Ei m-au dus, ei m-au adus...
Am admirat intai mielutii si iezii iesiti la soare 



florile
Ne-am inchinat sfintelor icoane in biserica...



si apoi am iesit afara in asteptarea Deniei...
Minunat e cerul Dobrogei... indiferent de anotimp, dar mai ales primavara.

Am trait iar inserarea la Closca impreuna cu noi mei prieteni...
Apoi am revenit in biserica pentru Denie.

Prin caracterul şi conţinutul lor, deniile sunt unicate în cultul divin ortodox. Cuvântul „denie” vine de la slavonescul „vdenie” şi înseamnă priveghere sau slujbă nocturnă. Mai precis, denia este slujba utreniei sau „de dimineaţă” care se săvârşeşte seara, în ajun. Denia se deosebeşte de priveghere, care înseamnă tot slujbă de seară, prin faptul că se referă numai la utrenia săvârşită seara.

A treia parte a Triodului, Saptamana Mare, Saptamana Pa­timilor, este scurta ca durata, dar, precum o arata si numele, este mare pentru faptele mari si neasemanate care s-au petrecut in aceasta vreme.

„In zilele acestea“, zice Sf. Ioan Gura de Aur, „s-a risipit imparatia iadului, s-a omorat moartea, s-a biruit pacatul, s-a ridicat blestemul si s-a deschis Raiul. Peretele cel de mijloc al vrajbei dintre om si Dumnezeu s-a surpat si cele ceresti s-au unit cu cele pamantesti“.

Primele trei zile: luni, marti si miercuri, ne pregatesc pen­tru Sfintele Patimi si au randuieli de slujbe asemanatoare. Ru­gaciunea Sf. Efrem cu metanii, Liturghia Darurilor mai inainte sfintite si citirea Psaltirii dupa randuiala Postului Mare, le intalnim si in aceste trei zile. Pe langa acestea, la ceasurile 3, 6 si 9 se citesc „stalpii”, adica primele trei Sfinte Evanghelii, in intregime, si treisprezece capitole din Evanghelia Sfantului Ioan. Ni se pun inainte toata viata si invatatura Domnului Hristos, pentru a intelege mai deplin lucrarea de rascumparare si negraita Sa dragoste pentru noi, care culmineaza in Sfintele Patimi.

Evangheliile care se citesc la utreniile acestor zile ne aduc aminte de cele din urma invataturi ale Domnului, in centrul ca­rora se afla veghea in asteptarea celei de a doua veniri. Astfel, Sfintele Patimi se afla deodata in fagaduinta invierii si in na­dejdea eshatologica. Caci pentru Biserica, Pastele insemneaza deja inaugurarea Parusiei, inceputul ei in istorie. Prin slujbele acestor zile, Biserica ne indeamna la aceasta veghere in as­teptarea Mirelui.
 sursa http://www.cuvantul-ortodox.ro/saptamana-patimilor-smochinul-neroditor-parintele-petroniu-tanase/


De la stâlpările de finic şi de la acele ramuri, ca de la un dumnezeiesc praznic, trecând la altă serbare dumnezeiască, la cinstitele Patimi ale lui Hristos, la taina cea de mântuire, să alergăm credincioşii, şi să-L vedem suferind patimă de bunăvoie pentru noi. Şi mulţumindu-I, să-I cântăm cântare cuvioasă, grăind: Izvorule al milostivirii şi limanul mântuirii, Doamne, slavă Ţie.







Iată mirele vine în miezul nopţii şi fericită este sluga pe care o va afla priveghind; iară nevrednic este iarăşi pe carele va afla lenevindu-se. Vezi dar, suflete al meu, cu somnul să nu te îngreuiezi, ca să nu te dai morţii, şi afară de împărăţie să te încui. Ci te deşteaptă strigând: Sfânt, Sfânt, Sfânt eşti Dumnezeule; pentru rugăciunile Născătoarei de Dumnezeu,miluieşte-ne pe noi.

Pe Mirele, fraţilor, să iubim, candelele noastre să le grijim, întru bunătăţi strălucind şi în dreapta credinţă; ca să intrîm împreună cu Dânsul la nuntă gătiţi, cu fecioarele cele înţelepte ale Domnului. Că Mirele, ca un Dumnezeu, dă tuturor dar cunună nestricăcioasă.

Sfat fără de lege asupra Ta, Mântuitorule, adunând din răutate cu pizmă preoţii şi cărturarii, au îndemnat pe Iuda spre vânzare. Pentru aceasta ieşind fără de ruşine, a grăit asupra Ta popoarelor celor fără de lege, zicând: Ce-mi veţi da mie şi eu voi da pe El în mâinile voastre? Mântuieşte sufletele noastre, Doamne, de osânda acestuia.

Iuda, cel cu mintea iubitoare de argint, s-a întărâtat asupra Învăţătorului, vrăjmaşul; s-a sfătuit, a gândit vânzare, a căzut din lumină, primind întunericul; a tocmit preţul şi a vândut pe Cel fără de preţ. Pentru aceasta a şi aflat răsplătire precum a făcut ticălosul: spânzurare şi moarte cu durere. Ci pe noi mântuieşte-ne, Hristoase, Dumnezeule, de soarta lui, iertare de greşale dăruind celor ce prăznuim, cu dragoste, prea curatele Tale patimi.


Pentru ce te leneveşti, ticălosul meu suflet? Pentru ce ţi se nălucesc fără de vreme griji netrebnice? Pentru ce te zăboveşti cu lucruri trecătoare? Ceasul cel de apoi acum este şi ne vom despărţi de la aceste de aicea. Până când ai vreme trezeşte-te strigând: greşit-am Ţie, Mântuitorul meu, să nu mă tai ca pe smochinul cel neroditor; ci ca un îndurat milostiveşte-Te, Hristoase, spre mine, cel ce strigă cu frică: Să nu rămânem afară din cămara lui Hristos.

In satul tot s-au auzit cantarile frumoase ale parintelui. Fie ca ele sa rodeasca in toti, pocainta!

A fost frig, foarte frig in biserica si frigul acesta imi amintea ceva ce fiecare din noi degustam uneori mai mult, alteori mai putin, frigul pustiului din inimile noastre, al iadului personal.
Fata cu care eram, tremura si atunci i-am dat salul meu gros...si ea  s-a incalzit ...dupa inima, dupa cat de mult jertfim pentru ceilalti, iar mie, recunosc ca nu mi-a trebuit.
Si in final a fost si cuvant de folos , din "Cuvinte din inima"  ale staretei Macrina Vassopoulos


4 comentarii:

  1. Paste Ferict si binecuvantat, oameni frumosi!

    RăspundețiȘtergere
  2. Multumesc si ma iarta, prietene... a fost un post foarte greu pentru mine. Sincer urmaresc mereu sa vad daca ai postat un comentariu , dar din pacate si rusinos pentru mine, nu reusesc sa scriu. Te port insa in inima mea!As vrea sa stiu numele adevarat, prenumele...poti sa-l scrii in comentariu si nu-l voi pubilca. In nevrednicile mele pomeniri as vrea sa fi asa cu nume, nu doar generic! Macar atat sa fac si eu pentru cate bucurie imi faci!Sarbatori pascale cu bucurie, om frumos!

    RăspundețiȘtergere
  3. Numele e cel care ne margineste... Daca te rogi pentru cineva, inseamna a-i exclude pe ceilalti, daca te rogi fara nume, te vei ruga pentru toti! Nu asa facea si Iisus? Stiu ca uneori comentariile sunt asteptate, tot asa si cel ce le face asteapta ca ele sa fie citite, nici una fara alta. Sinceritate.

    Sa ne bucuram acum de timpul de sarbatoare al marii Invieri... Hristos a Inviat!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Adevarat a Inviat! Cu drag si aleasa pretuire!Ne vom recunoaste in Vesnicie cu siguranta!

      Ștergere