miercuri, 10 iulie 2013

Rugaciunile de dimineata acasa

Gata, sunt aici. Are dreptate Adrian! Locul meu este si aici.
M-am trezit dimineata neintelegand din prima clipa unde ma aflu. Prin perdelele subtiri, lumina diminetii se aseza peste mine.Privirea mi-s-a oprit in lemnul alb al dulapului si am stiut imediat ca sunt in patul meu, asezata pe locul lui Grig. Acolo dorm, din prima noapte dupa moartea lui. Acolo m-am asezat, nu pentru ca nu ma simteam bine in partea mea de pat, ci pentru ca doream sa stau acolo, in locul in care dormea el. Am ramas in acel loc si nicaieri nu ma odihnesc ca acolo.E ca si cand nevazut, el ma imbratiseaza, asa cum o mama te tine in pantecele ei...
Pe hol, gentile de voiaj rascolite, aminteau ca abia m-am intors...
Am mers in locul meu de rugaciune si pentru prima data, cu adevarat, dupa lungi zile, mi-am citit rugaciunile de dimineata.
De sus, de pe perete ma privea Iisus al meu, bland si totusi grav.
Iubesc rugaciunile de dimineata.Seara, dupa o zi agitata, plina de probleme, de tristeti, de amaraciuni, este greu sa ma retrag in mine si sa ma concentrez pe ceea ce citesc. Dar dimineata,ma cufund in vorbele si gandurile sfintilor parinti, vorbele lor sunt scrise parca pentru mine. Ele desfac in inima mea cercuri colorate de sentimente, de ganduri catre Dumnezeu.
Stiu, cred ca uneori seara, Dumnezeu "nu ma poate auzi", nu pentru ca e ceva ce Dumnezeu nu poate sa faca, ci pentru ca vorba mea este inceata, coplesita de diavolii care ma incercuiesc si carora eu le dau puteri atat de mari. Dar dimineata suntem doar noi si eu ii spun incet, fara graba, uneori doar putine lucruri, dar simt ca in ele, in acele lucruri, e concentrata toata dorinta mea.

Iubesc rugaciunea staretilor de la Optina.



Doamne dă-mi sa întâmpin cu linişte sufletească tot ce-mi va aduce ziua de azi.

Doamne, dă-mi întru totul să mă supun voii Tale Sfinte.

În tot ceasul acestei zile povăţuieşte-mă şi ajută-mă în toate. Toate câte le voi auzi şi mi se vor întâmpla în această zi, învaţă-mă să le primesc cu sufletul liniştit şi cu credinţă tare, că pentru toate este Sfântă voia Ta.

În toate cuvintele şi faptele mele călăuzeşte-mi gândurile şi simţămintele. În toate întâmplările neprevăzute, fă să nu uit că totul este trimis de către Tine.

Doamne, învaţă-mă să mă port cu dreptate şi înţelepciune cu toţi fraţii mei, să nu tulbur şi să nu supăr pe nimeni.

Doamne, dă-mi putere să duc povara zilei şi toate câte mi se vor întâmpla în această zi cu pace în suflet.

Doamne, călăuzeşte-mi voia mea şi învaţă-mă să mă rog, să cred, să nădăjduiesc, să rabd, să iert şi să iubesc. Amin.

Cred ca oricine o citeste, simte ca aceasta rugaciune poate fi suficienta zilei. Orice problema ai, orice incercare o poti trece daca iti amintesti:
Doamne, dă-mi putere să duc povara zilei şi toate câte mi se vor întâmpla în această zi cu pace în suflet.

Si tot asa de mult  iubesc rugaciunile sfantului Ioan Gura de Aur. Imi amintesc ca  acum cativa ani, la inceputuri,ii marturiseam parintelui meu ca cel mai mult imi plac rugaciunile sfantului Ioan Gura de Aur si il intrebam de ce se intampla acest lucru. Eram in poarta cimitirului, mergeam la Grig si parintele razand vesel , cu seninatatea parintilor din pateric mi-a spus:
-Pai, daca e "Gura de Aur"!

Ia uitati cat sunt de frumoase rugaciunile 

 Sfantului Ioan Gura de Aur d

upa numarul ceasurilor noptii si ale zilei: 

Pentru ceasurile noptii:

Doamne, nu ma lipsi pe mine de binele Tau cel ceresc. Doamne, izbaveste-ma de chinurile cele vesnice. Doamne, de am gresit fie cu mintea, fie cu gandul, sau cu cuvantul, sau cu lucrul, iarta-ma. Doamne, izbaveste-ma de toata nestiinta si uitarea, de neindraznirea si de nesimtirea cea impietrita. Doamne, izbaveste-ma de toata ispitirea. Doamne, lumineaza-mi inima pe care a intunecat-o pofta cea rea. Doamne, eu ca un om am gresit, iar Tu ca un Dumnezeu indurator, miluieste-ma, vazand neputinta sufletului meu. Doamne, trimite mila Ta in ajutorul meu, ca sa preaslavesc preasfant numele Tau. Doamne Iisuse Hristoase, scrie-ma pe mine, robul Tau, in cartea vietii si-mi daruieste sfarsit bun. Doamne Dumnezeul meu, desi n-am facut nici un bine inaintea Ta, da-mi, dupa harul Tau, sa pun inceput bun. Doamne, stropeste inima mea cu roua harului Tau. Doamne al cerului si al pamantului, pomeneste-ma pe mine, pacatosul, rusinatul si necuratul robul Tau, intru imparatia Ta. Amin.

Pentru ceasurile zilei:

Doamne, primeste-ma intru pocainta. Doamne, nu ma lasa pe mine. Doamne, nu ma duce pe mine in ispita. Doamne, da-mi cuget bun. Doamne, da-mi lacrimi si aducere aminte de moarte si umilinta. Doamne, da-mi cuget sa marturisesc toate pacatele mele. Doamne, da-mi smerenie, curatie si ascultare. Doamne, da-mi rabdare si voie nebiruita si blandete. Doamne, sadeste in mine radacina bunatatilor si frica Ta in inima mea. Doamne, invredniceste-ma sa Te iubesc cu tot sufletul si gandul meu si sa fac in toate voia Ta. Doamne, apara-ma de oamenii galcevitori, de diavoli, de patimile trupesti si de toate celelalte lucruri necuvioase. Doamne, stiu ca faci precum vrei Tu, deci sa fie si intru mine, pacatosul, voia Ta, ca binecuvantat esti in veci. Amin.
Nu sunt "duhovnicul" nici macar al copiilor mei, nu am niciun merit pentru nimic,nu am asezat la rugaciune decat un singur copil in viata mea lunga(nadajduiesc ca el sa fie intr-o zi preot si sa ma pomeneasca si pe mine cu neamul meu intreg!), nu am deci exercitiul acestui fapt si nici eu nu sunt o mare rugatoare la Dumnezeu, constanta, serioasa...dar stiu, eu stiu ca Dumnezeu ne asteapta sa vorbim cu El. Stiu ca priveste spre noi, ca ne numara pasii si gesturile, dimineata de dimineata.Stiu ca lumineaza ziua pentru noi. Stiu ca ne hraneste. Stiu ca ne bucura cu lucruri extraordinar de importante, de marete, pe care nici macar nu le constientizam (uneori nici macar cand le pierdem nu gandim asta).Si mai stiu ca Dumnezeu asteapta ca noi sa facem catre El acelasi lucru pe care il facem catre vecinii nostrii cand ne intalnim cu ei, la lift, in parcare, la magazinul de la coltul blocului.Dumnezeu asteapta sa-L salutam.Si daca Il salutam, Dumnezeu ne raspunde imediat cu imensa, cuprinzatoare iubire. Si daca nu-L salutam, Dumnezeu ne raspunde tot cu atotcuprinzatoare iubire. Dar, haideti sa ne gandim cat de fericiti suntem cand cineva ne arata ca ne iubeste. Si haideti sa-i aratam lui Dumnezeu ca Il iubim.Eu cred ca de aceea soarele lumineaza uneori mai frumos,pentru ca cineva tocmai L-a salutat pe Dumnezeu!
Nu vrei astazi sa fii tu cel care l-a salutat pentru primadata pe Dumnezeu?
Uite, spune doar atat:

Doamne, invredniceste-ma sa Te iubesc cu tot sufletul si gandul meu si sa fac in toate voia Ta. 



Dedic aceste randuri copiilor mei pe care i-am nascut, celor botezati de mine  si celor pe care i-am adoptat sufleteste.

6 comentarii:

  1. Cat de frumos ne spui despre rugaciune, cat de frumos e sa urmam exemplul de la tine si sa perseveram in rugaciune..... Intr-o carte pe care am citit-o despre rugaciune mi-am notat ceva care mi-a placut, il scriu si aici:
    Kierkegaard „Omul care trăiește în vremelnicie își închipuie și crede că la rugăciune esențialul, scopul silinței lui este că Dumnezeu aude ceea ce el Îl roagă. Și totuși, în veșnicul înțeles al cuvântului, e tocmai pe dos: rugăciunea nu are temei în adevăr când Dumnezeu aude ceea ce e rugat să împlinească, ea are temei când cel care se roagă nu încetează de a se ruga până ce ajunge să fie el însuși cel care aude ce vrea Dumnezeu. Omul vremelniciei face risipă de vorbe și în consecință devine exigent când se roagă; dar acela care se roagă cu adevărat se mărginește să asculte.”
    Nu-mi doresc sa fiu un lingusitor care te lauda, dar din scris se vede haina smereniei in care esti invelita.
    Sfintii Parinti ne indemnau la smerenie spunandu-ne ca smerenia este cea mai mare virtute când totuşi, în Noul Testament, Mântuitorul ne spune că punctul culminant al trăirii creştine este iubirea de aproape şi de Dumnezeu. poate vom discuta in viitor despre asta.
    Pace si bucurie de la Domnul!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Da, aici e marea problema. Ne rugam, vorbim si ascultam prea putin.Uneori nici cuvintele pe care le spunem nu le auzim ...Si atunci cand Dumnezeu vorbeste suntem precum surzii.Il iubesc pe imparatul David pentru milioane de motive si unul din ele e ca el vorbea cu Dumnezeu ascultandu-l. Asa a scris psalmii, vorbind si ascultandu-L pe Dumnezeu.Acest lucru face ca peste milioane de ani, rugaciunile lui David sa fie actuale si potrivite oricui le citeste.

      Ștergere


  2. Dna Doina Elena,



    va asez, in coltul blogului, in mijlocul inimii, si urarea mea : Sa se inalte rugaciunile dvs. pana la marginile cerului, pana la inima Domnului ! Si sa se intoarca inapoi cu daruri de suflet, cu rastimp de cainta, cu rastimp de noroc ! Si de dragoste multa... !

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Multumesc, Ella. Esti o incantare cu vorbele tale blande si rasul tau care se simte dincolo de tristete, cu toate cuvintele tale dantelarii fine, frantuzesti...Sa implineasca Domnul ruga ta si sa ma auda cand ma rog pentru tine.

      Ștergere
  3. Dna Doina Elena, dumneavoastra ati fost mereu generoasa cu imaginea mea literara. Si nu numai... Va multumesc ca ma aparati de rele - de furtuni si de durere - cu rugaciunea din inima dvs. frumoasa si luminoasa. Si mare. Mare cat lumea toata...

    Va spun noapte buna. Si sa va fie noaptea un zbor de inger, un ras la stele, o dragoste din Cer.

    RăspundețiȘtergere
  4. Ella, Harul lui Dumnezeu sa fie peste tine tot timpul! Doamne ajuta!

    RăspundețiȘtergere