miercuri, 15 mai 2013

Prieteni din lume

Cristian e fratele mai mare al lui Andrei-Iacob. Ma stia din biserica, pentru ca asa inebunita dupa copii cum sunt, ii mai explicam cate ceva din slujba,il mai duceam la impartasit, ii mai faceam rost de cate un scaun cand il dureau piciorusele,probabil in inimioara lui avea ceva recunostiinta pentru asta, dar de la acest lucru, pana  la a-l boteza eu pe fratele lui era o distanta mare.Explicandu-i mama lui cat de important este nasul in viata unui om si ce legaturi extarordinare se nasc prin a boteaza pe cineva, a fost foarte, foarte suprins:
-Cum poate sa devina cineva ruda cu tine, asa dintr-odata dupa ce ani de zile nu te-ai cunoscut?-a intrebat
Nu stiu ce a raspuns mama, nu stiu nici macar ce as fi putut sa-i spun eu!
Asa randuieste Dumnezeu! Aduce langa noi oameni cu care nu avem nicio legatura de sange, nicio legatura de neam si ei sunt pentru noi odihna si ancora si aerul proaspat, inima...
Am intalnit in Sfanta Scriptura un model de prietenie cutremuratoare: David si Ionatan
I Regi cap 18 1, 2,3,4 "Si dupa ce a ispravit David de vorbit cu Saul, sufletul lui Ionatan s-a lipit de sufletul lui si l- iubit Ionatan ca pe sufletul lui


2. Iar Saul l-a luat în ziua aceea şi nu l-a lăsat să se mai întoarcă la casa tatălui lui.
3. Şi a încheiat Ionatan legătură cu David, pentru că îl iubea ca pe sufletul său.
4. Şi şi-a dezbrăcat Ionatan haina sa cea de deasupra, pe care o avea pe el, şi a dat-o lui David; de asemenea şi celelalte haine ale sale, sabia sa, arcul său şi brâul său."


Cap. 20:17, 41 "Si iarasi s-a jurat Ionatan lui David pe iubirea sa cea catre el, caci il iubea ca pe sufletul sau.
După ce s-a dus băiatul, David s-a ridicat din partea de miazăzi a stâncii şi s-a închinat de trei ori; apoi s-au sărutat ei unul pe altul şi au plâns amândoi, împreună, iar David a plâns mai tare."


Cap. 23:16 -18" Atunci Ionatan, fiul lui Saul, s-a sculat şi s-a dus la David în pădure. El i-a întărit încrederea în Dumnezeu, şi i-a zis: "Nu te teme de nimic, căci mâna tatălui meu Saul nu te va atinge. Tu vei domni peste Israel, şi eu voi fi al doilea după tine; tatăl meu Saul ştie şi el bine lucrul acesta."Au făcut iarăşi amândoi legământ înaintea Domnului, şi David a rămas în pădure, iar Ionatan s-a dus acasă."
David a fost un om pe care toti cei care l-au cunoscut l-au iubit. Pana si Saul, cand David canta ...demonii se indepartau de el... Bun, bland, frumos, sincer, curajos pana la jertfa de sine...Ajutat permanent de Dumnezeu.

20. Aflat-am pe David, robul Meu; cu untdelemnul cel sfânt al Meu l-am uns pe el; 21. Pentru că mâna Mea îl va ajuta şi braţul Meu îl va întări.
22. Nici un vrăjmaş nu va izbuti împotriva lui şi fiul fărădelegii nu-i va mai face rău.
23. Şi voi tăia pe vrăjmaşii săi de la faţa lui şi pe cei ce-l urăsc pe el îi voi înfrânge.
24. Şi adevărul Meu şi mila Mea cu el vor fi şi în numele Meu se va înălţa puterea lui.
25. Şi voi pune peste mare mâna lui şi peste râuri dreapta lui;
26. Acesta Mă va chema: Tatăl meu eşti Tu, Dumnezeul meu şi sprijinitorul mântuirii mele.
27. Şi îl voi face pe el întâi-născut, mai înalt decât împăraţii pământului;
28. În veac îi voi păstra mila Mea şi legământul Meu credincios îi va fi.
29. Şi voi pune în veacul veacului seminţia lui şi scaunul lui ca zilele cerului;
30. De vor părăsi fiii lui legea Mea şi după rânduielile Mele nu vor umbla,
31. De vor nesocoti dreptăţile Mele şi poruncile Mele nu vor păzi,
32. Cerceta-voi cu toiag fărădelegile lor şi cu bătăi păcatele lor.
33. Iar mila Mea nu o voi depărta de la el, nici nu voi face strâmbătate întru adevărul Meu,
34. Nici nu voi rupe legământul Meu şi cele ce ies din buzele Mele nu le voi schimba.

(PSALMUL 88)
Prietenia  lui David cu Ionatan este un model despre felul in care doi oameni pot fi atat de legati incat prietenia lor sa treaca peste interesele materiale, peste cele lumesti si ei sa-si urmeze unul altuia .Ionatan era fiu de rege, ar fi putut gandi ca mostenirea tatalui sau ii va reveni, dar modestia lui era mai mare decat ambitia tatalui sau.Si intelepciunea .Si inima cu adevarat de print!"Si voi fi al doilea dupa tine", asa cum dupa veacuri Ioan Botezatorul avea sa spuna" Vine în urma mea Cel ce este mai tare decât mine, Căruia nu sunt vrednic, plecându-mă, să-I dezleg cureaua încălţămintelor."Evanghelia dupa Marcu, cap 1)
Aristotel spune ca un prieten este un singur suflet in doua trupuri.Istoria umanitatii este plina de exemple de prietenii :Mihai Eminescu si Ion Creanca.Mihai Eminescu si Slavici.Mihai Eminescu si I.L. Caragiale. Marin Preda si Cezar Ivanescu...Traian Vuia si Constantin Brancusi...Zeci de exemple.
Si tot atatea in viata mea!
Pe Virgil l-am cunoscut prin prietenii mei Nicolae si Mioara. Este cumnatul lor si a devenit fratele meu.
Am trecut alaturi de Virgil prin incercari grele.Boala, suferinta si mai ales intrebarea:cum sa facem ca Dumnezeu sa nu fie suparat pe noi?
Am privit de alaturi drumul lung pe care Virgil l-a strabatut dintr-o respiratie , din afara bisericii la sfantul potir.Am fost spectator in biserica la ingenuncherea lui in sfanta spovedanie. Anul trecut ne-am impartasit impreuna, intr-o dimineata de sambata. Eu incepeam o noua activitate , el urma sa plece pentru o cumplita operatie, pentru extirparea unei tumori . Era prima impartasanie pe care Virgil o primea de la botez. Multi oameni credinciosi se rugau pentru el seara de seara, multi preoti ...  Sfantul Nectarie atat de drag noua si Sfantul Luca mijloceau catre Domnul pentru Virgil.
Inainte de operatie , la analize, doctorii au constatat ca tumoarea disparuse! Si Virgil nu s-a mai operat. A trecut de atunci  aproape un an.Un an in care , desi despartiti de 1 20 de kilometrii, ne auzim la telefon, Virgil este unul din cititorii blogului meu, petrecem impreuna Craciunul si Pastele, ne bucuram impreuna de felul in care Daria creste si ne uneste langa ea.  Fini, nasi, copii nascuti si inca nenascuti...
Virgil e prietenul meu, fratele meu! Oricand as spune ca si Ioan Botezatorul"nu sunt vrednica ..." pentru ca e in el atat modestie si bunatate incat si daca as mai trai inca pe atat, nu as putea sa fiu ca el!
Si e in el acea tacere a credinciosilor care s-au mantuit fara sa bata clopotele la biserica , dar fiind ei, implinitori ai poruncilor si oameni permanent cu gandul la Dumnezeu, la ce se cuvine si la ce nu! Are langa el, o sotie frumoasa si dulce si un fiu minunat. Are  cumnati-frati, dar in inima lui intru si eu si stiu ca inima lui Virgil e ca si inima mea, o inima cu o singura use, doar de intrare. Odata fiind acolo, ramai prizonier al iubirii . Si, acum , in prag de seara, luptand inca cu boala ma gandesc ca daca as muri peste noapte Virgil, ca si David ar plange dupa mine zicand"Frate Ionatane, intristat sunt dupa tine1'' Si asta e inca o dovada a superioritatii si bunatatii lui.
La multi ani, prietene drag! Si Dumnezeu sa-ti daruiasca tot ce iti este de folos pentru mantuirea ta si a tuturor celor dragi .








2 comentarii:

  1. Frumoasa oda prieteniei.
    Doamne si ce greu e sa fii prietenul cuiva cand ai blana de ghimpi cum am avut eu toata viata
    Prietenia este mai mult decat iubirea aproapelui.Mantuitorul a iubit lumea.dar pe apostoli i-a numit prietenii Lui.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Multumesc.Eram hotarata sa continui pe aceasta tema .Comentariu primit chiar imi da un imbold .Dar,,,maine, acum e tarziu...

      Ștergere