marți, 28 august 2012

DEISIS


Deisis.Frumos nume. Inseamna  in limba greaca, rugaciune.Iubesc icoana aceasta, aproape lafel de mult ca icoana Sfintei Treimi.Ea il reprezinta pe Iisus Hristos asezat pe tron, avand in dreapta Sa pe Maica sa, Fecioara Maria si in stanga Sa pe Sfantul Ioan Botezatorul,amandoi in picioare , rugandu-se.Vrednicul de pomenire Bartolomeu Anania spunea ca in cazul de fata nu e vorba de orice rugaciune, ci de aceea pe care cineva o face pentru altcineva sau pentru altii.
Amandoi sunt cu mainile deschise spre Iisus, rugandu-se pentru iertarea greselilor noastre, iar Iisus Hristos cu cartea deschisa pe genunchi ne binecuvinteaza...
Este in ea, in aceasta icoana pe care eu recunosc ca nu am inteles-o decat de curand, speranta noastra ca vom fi iertati.Cum ar putea Iisus,sa nu asculte rugaciunile Maicii Sale si ale Inaintemergatorului Sau?
Deja il praznuim.Maine este ziua de 29 august, ziua in care cinstim Taierea capului Sfantului Prooroc Ioan Botezatorul.
Stiam din copilarie o icoana care il reprezenta pe sfant incruntat, si parca avand alaturi un cap pe o tipsie. Simteam asa o spaima la vederea lui incat imi venea sa fug.Cred ca uratii ma speriau.
Ioan Botezatorul este" faclia care arde si lumineaza"(Evanghelia dupa Ioan cap5 ;35)Nu poti fi indiferent la vederea lui! El a trezit  in sufletul meu  spaima zeci de ani, fara sa inteleg de unde vine sentimentul acesta. Acum stiu, el, sentimentul venea din constiinta pacatelor. Auzeam  stigatul lui"Pocaiti-va ca s-a apropiat imparatia cerurilor"(Matei 3:2) si il vedeam imbracat in haine din par de camila ,cu cingatoare de piele in jurul mijlocului, descult, botezand in raul Iordanului...Dar auzeam doar strigatulul lui pentru recunoasterea pacatelor.
Abia in ziua in care l-am vazut pe catapeteasma manastirii mele, Sfintii Voievozi Mihail si Gavriil, zugravit cu aripi...bland...purtand in ochi tristetea pentru pacatele mele,am inteles ca el, cel care nu a putut sa manance niciodata decat miere si ierburi, niciodata nu ar fi putut sa-mi faca mie rau, oricat de pacatoasa as fi fost.
Abia cand am citit iar si iar vorbele lui"Cel ce vine dupa mine este mai puternic decat mine;Lui nu sunt vrednic sa-i duc incaltamintea!" am inteles ca  cel care, desi adorat de multime, se arata smerit si propavaduieste venirea Imparatului, acela nu poate fi decat rugator si pentru mine.
Capul lui plecat, aripile lui de inger, ochii lui arzand de iubire, tristetea chipului lui uscativ care a trait doar pentru a striga pentru indreptarea noastra..."Cel ce are doua haine sa dea celui ce nu are  si cel ce are bucate sa faca asemenea"(Luca;9/11), pentru botezul nostru , pentru propavaduirea  lui Hristos... nu poate fi decat sprijinul noastru la judecata.
Pocaiti-va! E strigatul lui , indemnul de a ne opri din multimea pacatelor.Stiu ca nu pot s-o fac.Oricat de mult mi-as dori.Firea mea pacatoasa, slaba, acea Eva care s-a strecurat in sangele meu dupa ce am murdarit primadata haina botezului, ma face sa recidivez...plang pentru asta, plang sincer,dar ma rog ca plansul meu sa nu aibe deznadeje in el, ma rog sa stiu cu inima ca oricat de mult as gresi, El, Sfantul Ioan Botezatorul, sta langa tronul lui Dumnezeu-Fiu  si sopteste o ruga pentru mine! Iar dincolo, Ea, Maica Domnului, cu iubirea ei de mama pentru noi,spune bland, odata cu Proorocul Ioan"Fiule..." 
Icoana, Deisis, mie asta imi spune!Si inaintea tuturor acelor lucruri pe care le vad, vad binecuvantarea Lui, a Lui Iisus Hristos!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu